Medewerkers meldcentrale vertellen hoe levensreddend een alarm kan zijn

Personenalarmering via CSI Service werkt door heel Nederland samen met verschillende meldcentrales. Hier werken professionele medewerkers, die snel kunnen inschatten of een alarmmelding ernstig is. Ze zijn getraind om goed door te vragen. Soms gaat het om levensreddende acties.

 

Een aantal ervaringen van medewerkers van de meldkamer:

1) De centralist vraagt of er brand is.

Cliënt (1913) blijkt in slaap te zijn gevallen en er stond nog een pan op het vuur.
Cliënt was erg blij dat het alarm was afgegaan. Hierdoor is zij wakker geworden en heeft ze direct het gas uitgezet.

2) Mevrouw maakt alarm omdat zij buikpijn heeft.

Door het doorvragen blijkt de situatie zeer ernstig.
De ambulance wordt ingezet. Het blijk dat mevrouw een darm aneurysma heeft.

3) Meneer maakt alarm, omdat hij maagpijn heeft.

De centralist vraagt uit wat er precies aan de hand is.
Blijkt dat meneer ook pijn in zijn arm heeft en misselijk is.
De centralist belt de ambulance.
Later blijkt dat meneer een hartinfarct heeft.

4) Het alarm gaat af. De centralist hoort glasgerinkel en verder niets.

De centralist zet de politie in. Later blijkt dat er inbrekers in huis waren.

Vraag nu ook een alarm aan.