Zo overtuig je je ouders om een personenalarm te nemen

20/03/2017

De stap om een personenalarm aan te vragen, is voor veel gebruikers heel groot. Familieleden en mantelzorgers merken dit als ze het onderwerp aansnijden. Vaak ervaren ze, zeker in het begin, nogal wat weerstand.

 

Het is niet eenvoudig iemand te overtuigen een personenalarm te gebruiken. Daarom geven we je hieronder 10 ijzersterke tips en argumenten om het gesprek aan te gaan.

1. Neem de tijd
Wanneer je het personenalarm ter sprake brengt, confronteer je iemand met zijn eigen kwetsbaarheid. Het valt niet mee om onder ogen te zien dat je ouder wordt, en daardoor meer afhankelijk van de hulp van anderen. Geef mensen de tijd om aan dit idee te wennen. Breng het onderwerp kort ter sprake en kom er enkele dagen of weken later nog eens op terug.

2. Praat over andere mensen
Gebruik een (verzonnen) voorbeeld van iemand uit je kennissenkring die een personenalarm heeft, en daardoor hulp kreeg in een penibele situatie. Koppel dit niet direct aan het aanvragen van een personenalarm. De persoon tegen wie je dit zegt, kan zelf de link leggen. Kom er gewoon later nog eens op terug.

3. Begin er op tijd over.
Geef aan dat het misschien nog wat voorbarig is, maar dat je beter op tijd kunt beginnen aan een personenalarm. Een jonger iemand is flexibeler en went makkelijker aan nieuwe dingen.

4. Ik wil me niet steeds zorgen hoeven maken.
Ga je uiteindelijk het gesprek aan, blijf dan bij je eigen gevoel. Geef aan dat je je niet steeds zorgen wilt maken en dat het personenalarm voor jou een geruststelling zou zijn. Zo geef je de persoon in kwestie een andere reden om het alarm te nemen, los van zijn eigen kwetsbaarheid. 

5. Als je lang op hulp moet wachten, zijn de gevolgen vaak ernstiger.
De kans dat iemand iets naars overkomt, is gelukkig niet zo groot. Maar áls het gebeurt, bepaalt de snelheid waarmee iemand geholpen hoe het afloopt. Hoe langer iemand na bijvoorbeeld een infarct op hulp moet wachten, des te groter de kans op blijvende gezondheidsschade, of zelfs overlijden.

6. Je bent me zo dierbaar, ik wil dat je veilig bent.
Een kostbaar bezit, verzeker je tegen het allerhoogste bedrag. Dat geldt ook voor de mensen die je lief hebt. Je wilt dat hen niets overkomt. Een personenalarm is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat er over je dierbaren wordt gewaakt, ook als je zelf met andere dingen bezig bent.

7. Met een personenalarm kun je altijd en overal iemand bereiken.
Een personenalarm is een altijd te bedienen noodknop. Met één druk op de knop schakel je hulp in, ongeacht het tijdstip. Bovendien ben je niet afhankelijk van of iemand bereikbaar is. De alarmcentrale is immers 24/7 bemand. 

8. Een personenalarm is ook te gebruiken bij onraad (inbrekers, babbeltruc).
Een personenalarm is zeker niet alleen geschikt voor oude en zieke mensen. Het is ook niet alleen bedoeld voor medische noodgevallen. Ook bij onraad zoals inbrekers of mensen die met een smoes aan de deur komen, kan de alarmknop worden ingedrukt. Zo weet u zeker dat er hulp komt als dat nodig is.

9. Je hebt je mobiele telefoon niet altijd bij de hand.
Veel mensen denken dat hun mobieltje hét middel is om in noodgevallen iemand te waarschuwen. In de praktijk blijkt dit niet zo te zijn. In huis hebben mensen hun mobiele telefoon immers niet altijd op zak. Glijdt iemand uit in de badkamer, dan is de kans klein dat de telefoon binnen handbereik ligt. Voor een personenalarm geldt dat – bij het juiste gebruik – wél. En dankzij onze service is de batterij van het alarm nooit leeg.

10. De zorgverzekering vergoedt een deel van de kosten.
Tot slot nog een zakelijk argument vóór het gebruik van een personenalarm. De zorgverzekering vergoedt vaak een deel van de kosten. Met name gebruikers die op leeftijd zijn, medicijnen gebruiken of een chronisch aandoening hebben, komen voor vergoeding in aanmerking. Dus ook om het geld hoeft iemand het niet te laten.