Tips: Hoe vraag ik een contactpersoon?

31/10/2017

Bij een personenalarm horen contactpersonen: iemand die we kunnen waarschuwen als u alarm heeft gemaakt. Mensen vinden het vaak lastig daar iemand voor te vragen. Hulp vragen voelt nu eenmaal ongemakkelijk. We geven u daarom graag enkele tips. 

Tip 1: Vraag de buren
Ervaring leert dat een alarmmelding lang niet altijd betekent dat er iets mis is. Soms maakt iemand per ongeluk alarm, bijvoorbeeld omdat het knopje ergens tegenaan komt. Degene die het alarm gebruikt, heeft het soms niet eens in de gaten. In zo’n geval is het fijn als de contactpersoon niet van heel ver hoeft te komen.

Is uw personenalarm uitgebreid met rookmelders, dan heeft u een extra goede reden om uw buren te vragen. Wanneer in uw woning brand uitbreekt, loopt hun woning immers ook gevaar. Hoe eerder de brand ontdekt wordt, des te kleiner de kans op schade en persoonlijke ongelukken. Bovendien wordt brand in zo’n geval ook ontdekt als u niet thuis bent.

Tip 2: Verplaats u in de ander
Hulp vragen is lastig, maar het omgekeerde – hulp bieden – gaat ons veel makkelijker af. Wat zou u doen als iemand u om hulp vroeg? Verplaats u eens in de ander en u zult zien dat gevraagd worden eigenlijk heel eervol is. Zie het als een blijk van vertrouwen.  

Tip 3: Bied zelf uw diensten aan
Personenalarm is een uitkomst voor iedereen die alleen woont, of graag wat extra zekerheid wil. Dat is niet aan leeftijd gebonden. Is het wel eens in u op gekomen dat uw buren wellicht ook een personenalarm hebben? Of erover nadenken, maar de stap nog niet hebben gezet? Uw vraag geeft hen wellicht nét dat laatste zetje. Bovendien kunt u voorstellen elkaars contactpersoon te zijn. De ene dienst is de andere waard. 

Goed om te weten
Onze ervaring is dat een contactpersoon gemiddeld één keer per jaar gebeld wordt. In de meeste gevallen is het ‘loos alarm’. Natuurlijk komt het ook voor dat er wel wat aan de hand is. Dan is het als contactpersoon heel fijn om te weten dat je snel hulp hebt kunnen bieden en zo veel ellende hebt kunnen voorkomen.

Een contactpersoon hoeft niet altijd thuis of bereikbaar te zijn. Geeft uw eerste contactpersoon geen gehoor, dan neemt de alarmcentrale gewoon contact op met de volgende. Er worden geen speciale eisen aan contactpersonen gesteld. De enige voorwaarde is dat iemand in staat is polshoogte te gaan nemen en via de intercom aan de centralist kan vertellen of er meer hulp nodig is.

Wie wordt uw contactpersoon?