Onderzoek wijst uit: trainen is voor ouderen extra zinvol

03/11/2018

Spiermassa 
De cellen in uw spieren worden voortdurend vernieuwd. Hierdoor zijn spieren in staat zich aan te passen aan verandering in belasting. Maar wanneer u niet traint of beweegt, verliest u spiermassa. Naarmate we ouder worden gaat de afbraak van spiermassa sneller dan de opbouw ervan. Twee factoren hebben hier invloed op: voeding en beweging. 

Voeding
Onderzoek wijst uit dat voeding de aanmaak van spieren stimuleert. Eiwitten in voeding leveren aminozuren die door ons lichaam worden gebruikt als bouwstenen voor spieren. Na een maaltijd neemt de aanmaak van spieren aantoonbaar toe. Maar het eten van eiwitrijke voeding is niet voldoende. 

Beweging
Ook bewegen bevordert de aanmaak van spieren. Het versterkt bovendien het effect van voeding. Elke vorm van fysieke inspanning na de maaltijd maakt dat de spieraanmaak sterker toeneemt en langer aanhoudt dan door eten alleen. Dit geldt voor mensen van alle leeftijden.  

Extra prikkel
Toch is er wel een verschil. Het lichaam van ouderen reageert namelijk minder sterk op de inname van eiwitten. Hun spieraanmaak wordt dus minder sterk gestimuleerd door de maaltijd alleen. Het lichaam heeft een extra prikkel nodig. Daarom is bewegen voor ouderen nóg belangrijker.  

Door training in combinatie met eiwitrijke voeding kunt u spiermassa en kracht laten toenemen. Ongeacht uw leeftijd kunt u zo in zes maanden tot wel 2 kilo aan spiermassa kweken, met alle gezondheidsvoordelen van dien. 

Bewegen is niet ingewikkeld
Trainen betekent niet dat u naar de fitnesszaal moet. Elke keer dat spieren zich samentrekken, worden ze gestimuleerd. Wandelen en fietsen vallen dus ook onder trainen. Bovendien zijn er oefeningen die u thuis, eventueel zittend kunt doen. Denkt u er wel aan hierbij uw alarmzender te dragen!

Voorkomen is beter
Inactiviteit is het grootste gevaar voor ons lichaam. Wanneer u door ziekte of verminderde mobiliteit (tijdelijk) minder beweegt, neemt uw spiermassa snel af. Om u een indruk te geven: een gezond iemand die een hele week op bed ligt en voldoende eiwitten eet, levert nog altijd circa 1,4 kilo aan spiermassa in. Preventie is dan ook ontzettend belangrijk, net als goede revalidatie en extra eiwitrijke voeding in tijden van ziekte.  

Bron: Professor Dokter Luc van Loon, bewegingswetenschapper UvM.