Nu beginnen, straks genieten

15/03/2018

Maart: de lentemaand. Na een extreem koud en guur begin moet de zon het uiteindelijk gaan winnen van de winterse ongemakken. Dan breekt een periode aan waarin het weer aantrekkelijk wordt om de deur uit te gaan. Voor een boodschap, een wandeling of wat klusjes in de tuin. Lekker bewegen!

Meer bewegen
Over het algemeen krijgen we in de zomermaanden meer lichaamsbeweging dan in de rest van het jaar. Veel mensen willen wel graag meer bewegen, maar hebben geen idee waar ze moeten beginnen. Zeker als ze door slecht weer niet naar buiten kunnen. Gelukkig zijn er ook in huis veel mogelijkheden, zelfs zittend in een stoel.

Een paar minuten per dag
Als u moeite heeft met uw evenwicht, dan kan zittend bewegen een uitkomst zijn. Door middel van eenvoudige, gerichte oefeningen werkt u aan soepele spieren en gewrichten. Doet u dit elke dag een paar minuten, dan geeft u al een positieve impuls aan uw concentratie en motoriek. Dat is snel verdiend!

Oefening 1

Ga op een stoel zitten met uw rug stevig tegen de leuning en beide voeten op de grond. Adem diep in en hef uw armen naar het plafond. Adem uit en laat uw armen weer zakken. Herhaal deze oefening vijf keer.

Oefening 2:

Ga zijwaarts op de stoel zitten met uw gezicht naar links. Draai uw bovenlichaam naar links, terwijl u zich goed vasthoudt aan de achterkant van de stoel. Houdt deze positie vijf ademhalingen vol. Herhaal de oefening naar rechts.

Thuis trainen
Zorginstelling Cordaan uit Amsterdam ontwikkelde een beweegprogramma speciaal voor senioren: Cordaan in beweging. De instructievideo’s zijn te vergelijken met het tv-programma ‘Nederland in beweging’. U kunt de oefeningen eenvoudig aanpassen dat ze passen bij uw fysieke mogelijkheden.

U vindt de video’s hier: https://www.youtube.com/results?q=cordaan+in+beweging

Bron: allesoversport.nl