Grijp deze zomer aan om sterker te worden

12/07/2017

Vanaf de leeftijd van 70 jaar krijgt ons lichaam een grotere behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. De reden: ons maagdarmstelsel functioneert geleidelijk minder goed. Daarmee vermindert ook de opname van voedingsstoffen. Gezond eten en voldoende bewegen zijn twee manieren om dit proces te vertragen.


Eet en drink je fit
Twee soorten voedingsstoffen zijn met name belangrijk: vocht en eiwitten.

Vocht
Voldoende vocht zorgt ervoor dat uw nieren optimaal kunnen functioneren. Het verkleint het de kans op urineweginfecties en problemen met de ontlasting.

Eiwitten
Eiwitten zijn nodig voor het behoud van uw spieren. Met de jaren wordt de afbraak van cellen in ons lichaam uiteindelijk groter dan de opbouw. Dit leidt tot verlies van spiermassa, en daarmee een grotere kans op vallen. Door middel van meer eiwitrijke voeding kunt u dit proces vertragen. Zorg ervoor dat u dagelijks minimaal 90 gram eiwitten binnen krijgt via voeding.

Zomerse tussendoortjes met extra eiwitten

  • 4 opgerolde plakjes kipfilet gevuld met 4 eetlepels Hüttenkäse, zout en peper
  • 2 gekookte eieren met peper en zout
  • 100 gram gerookte kipfilet
  • Ham-kaasrolletjes van 2 plakjes ham en 2 plakjes 20+ kaas

Bewegen werkt!
Ook voor beweging geldt dat ouderen er extra bij gebaat zijn. De voordelen liegen er niet om. Bewegen:

·      Remt de afbraak van spieren;

·      Bevordert de gezondheid van botten en gewrichten;

·      Draagt bij aan uw energieverbruik en daarmee uw eetlust én nachtrust;

·      Verbetert uw geestelijke gezondheid;

·      Vermindert de kans op botbreuken;

·      Verbetert uw reactievermogen;

·      Verbetert uw evenwichtsgevoel.

Door voldoende te bewegen verkleint u dus zowel de kans om te vallen als de kans op ernstige complicaties, zoals botbreuken.

Zomerse beweegtips:
Meer bewegen hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Zeker in de zomer, als de dagen lang zijn en de temperaturen over het algemeen aangenaam, zijn er allerlei mogelijkheden.

 

·     Wandelen

·      Tuinieren

·      Boodschappen doen

·      Zwemmen

Elke dag tien minuten bewegen heeft al een positief effect op uw gezondheid.

Krachttraining
De meest effectieve vorm van bewegen is krachttraining: oefeningen om uw spieren sterker te maken. Hierbij zou de nadruk moeten liggen op spieren die u gebruikt bij dagelijkse bewegingen zoals traplopen, opstaan uit een stoel of iets oprapen. Krachttraining kan op elk niveau worden gedaan, liefst onder begeleiding van een deskundige (sportinstructeur, fysiotherapeut).