Feiten en fabels over warm weer

02/07/2018

Feiten en fabels over warm weer 

Elk jaar in de zomer komen ze weer voorbij: beweringen over wat te doen en laten bij warm weer. Naast waardevolle tips wordt er ook veel onzin beweerd. Wij vertellen u graag hoe het echt zit. 

Warm weer is vermoeiend
Dit is gedeeltelijk waar. Naarmate de omgevingstemperatuur dichter in de buurt komt van uw lichaamstemperatuur, moet uw lichaam meer moeite doen om warmte kwijt te raken. Dit gebeurt bijvoorbeeld door te zweten, en doordat bloedvaten uitzetten om zo meer warmte te kunnen afgeven aan de omgeving. Ook vertraagt het lichaam haar interne processen, zodat er minder warmte wordt geproduceerd. Al deze aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat u zich moe voelt. 

Koude of juist warme drankjes?
Bij warm weer verlangt u wellicht naar een ijskoud drankje. Anderen beweren dat het beter is om een warm drankje te nemen. Door het drinken van iets warms, zou uw lichaamstemperatuur tijdelijk stijgen. Het lichaam zou zich hierop aanpassen door de lichaamstemperatuur weer te laten dalen. 

Hoewel deze redenering klopt, is het praktisch niet mogelijk om het lichaam op deze manier tot koelen aan te zetten. U moet wel erg veel drinken om het gewenste effect te bereiken. Met een enkel drankje verandert uw lichaamstemperatuur niet. 

Ons advies is dan ook: drink gewoon wat u lekker vindt. Zorg vooral dat u voldoende vocht binnen krijgt: zo’n 1,5 à 2 liter per dag. Verspreid dit over de dag, zodat u geen dorstig gevoel heeft. Vindt u het lastig om veel te drinken? Neem dan wat extra fruit of groenten, zoals watermeloen of komkommer. 

Koffie werkt vocht afdrijvend
Niet waar! Ook bij warm weer kunt u dus gerust van een kopje koffie genieten. Dat is beter dan uw dorst te lessen met suikerhoudende drankjes als frisdrank en vruchtensap. Ook alcohol kunt u op hele warme dagen beter vermijden. Dat heeft immers wel een vocht afdrijvend effect. Wilt u toch een glaasje alcohol drinken, neem er dan een glas water bij. 

Extra zout eten
Het is niet nodig om bij warm weer extra zout te eten. Zelfs niet wanneer u veel transpireert. Als u gewoon eet, krijgt u voldoende zout binnen om eventuele tekorten snel weer aan te vullen. 

Ouderen lopen extra risico
Dit is helaas waar. Naarmate we ouder worden, werkt ons lichaam niet meer zo effectief. Zo hebben we als we ouder worden vaak minder dorst, werken onze nieren minder goed en koelt ons lichaam minder makkelijk af via zweten. Hierdoor drogen we sneller uit, zelfs zonder dat we het merken. Daarnaast is de kans op hart- en nierziektes, longaandoeningen, diabetes en problemen met maag en darmen groter naarmate we ouder worden. Dit maakt dat ons lichaam minder goed bestand is tegen de hitte. 

Ons advies: gebruik uw personenalarm
Bij warm weer is het, meer nog dan anders, belangrijk om goed voor uzelf te zorgen. Houd ook een oogje in het zeil bij de mensen in uw omgeving. Verschijnt iemand niet op een afspraak? Neem contact op en verzeker u ervan dat diegene in orde is. Voor u als alarmgebruiker geldt uiteraard: zorg dat u uw alarmzender draagt, en aarzel niet om op de knop te drukken als u zich onwel voelt.