Alles over vitamine D

05/03/2019

Vitamine D zorgt voor sterke botten en tanden. Dat wist u waarschijnlijk al. Maar wist u ook dat Vitamine D nodig is om uw weerstand op peil te houden? Dat het een positief effect heeft op de opname van mineralen als calcium en fosfor in het lichaam? En dat Vitamine D bijdraagt aan een goede werking van uw spieren? Zorg daarom dat u – ook in de winter – voldoende vitamine D binnenkrijgt. Dat kan op drie manieren: 

Voeding
Voeding is een belangrijke bron van vitamine D. Ongeveer éénderde deel van de hoeveelheid vitamine D die ons lichaam op dag nodig heeft, halen we uit levensmiddelen. Vooral vette vis zoals zalm, haring en makreel zijn rijk aan vitamine D. Ook eieren bevatten redelijk wat vitamine D. Aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten wordt vitamine D toegevoegd.

Zonlicht
Een tweede belangrijke bron van vitamine D is zonlicht. Wanneer de zon op onze huid schijnt, maakt ons lichaam zelf vitamine D aan. Dat proces gaat ook door wanneer de zon achter de wolken verstopt zit, alleen gaat het dan wat langzamer. Bij bewolkt weer zult u dus wat langer buiten moeten zijn om eenzelfde hoeveelheid vitamine D aan te kunnen maken. 

Als de zon schijnt, is een half uur per dag buiten met hoofd en handen onbedekt al voldoende. In de winter schijnt de zon minder vaak en minder fel, waardoor dat niet altijd zal lukken.  

Voedingssupplementen
Voeding en zonlicht zijn dus belangrijke bronnen van Vitamine D, maar voor veel mensen is dit nog niet voldoende. Zo wordt vrouwen vanaf 50 jaar aangeraden dagelijks 10 microgram extra vitamine D in te nemen. Bovendien stijgt onze vitamine D-behoefte naarmate we ouder worden. Daarom adviseert de Gezondheidsraad iedereen vanaf zeventig jaar dagelijks een supplement met 20 microgram vitamine D te nemen. Zeker wanneer u weinig buiten komt, is dit aan te raden. 

Vitaminen kopen
Vitaminen zijn vrij verkrijgbaar bij drogist of apotheek. Ook veel supermarkten verkopen voedingssupplementen. Maar wat is goed? Ga voor persoonlijk advies naar een drogist of apotheek, of overleg met uw huisarts. 

Bron:www.vitamine-info.nl